Plats som produkt? : en studie i Öresundsregionens varumärkesbyggande process

University essay from Institutionen för ekonomi och företagande

Author: Emma Sandelius; Ellen Göransson; [2010]

Keywords: ;

Abstract: Denna uppsats behandlar Öresundsregionens varumärkesuppbyggande process och hur regionen kommunicerar sin varumärkesidentitet. En plats likställs i marknadsföringssammanhang allt oftare med en produkt och det vi syftar till att undersöka är huruvida detta är motiverat och i så fall i vilken utsträckning. Vi har avgränsat oss till att studera den varumärkesbyggande processen för en plats och här har en kvalitativ fallstudie av Öresundsregionen valts. Denna region anser vi är extra intressant med anledning av dess komplexitet då den utgörs av delar av två länder, Danmark och Sverige. Vi besökte regionen och gjorde två inledande intervjuer för att få en bakgrundskunskap till ämnet, därefter samlades sekundärdata in. Med utgångspunkt i modellen Den strategiska varumärkesplattformen för produkter skapad av Frans Melin, har vi analyserat vår empiri utifrån de begrepp som modellen består av. Genom att framgångsrikt implementera det som begreppen står för kan ett varumärkeskapital värt att förvalta skapas. Vi kan se flertalet likheter mellan Öresundsregionens varumärkesskapande process och Melins varumärkesplattform, dock förekommer även markanta skillnader som bör beaktas. Vår slutsats är att platsens eller regionens varumärkesprocess är relativt lik den som gäller för en produkt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)