Logistisk optimering av timmerplan : en fallstudie av Kåge såg

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Transport, inmätning och lagring av timmer på timmerplanen är kostnadskrävande aktiviteter som påverkar svenska sågverks ekonomi i hög grad. I och med detta har flertalet svenska sågverk på senare år sett över internlogistiken och investerat i beslutsstöd på timmerplanen. Kåge sågverk som ägs av Norra Skogsägarna har i och med investering av en ny såglinje ökat produktiviteten på sågen. Sågverket har en brant stigande utvecklingskurva och vill se över arbetet på timmerplanen för att möta produktionsökningen. Syftet med denna studie är att göra en nulägesanalys av Kåge sågs timmerplan samt föreslå en ny timmerplansdesign. Maskinparkens kapacitet, arbetsfördelning och kostnader i transportarbete undersöks tillsammans med maskinförarnas uppfattning om maskinparken och arbetet på timmerplanen. En investeringskalkyl för datasystemet GPS Timber upprättas i syfte att undersöka systemets kostnad gentemot ekonomiska och organisatoriska vinster. Kåge sågs timmerplan innehar både korsande materialflöden och transportflöden vilket är inoptimalt både logistiskt och arbetsmässigt ur maskinförarnas synvinkel. Timmerplanen har en lagerkapacitet på 31 860 m3 på det inmätta lagret respektive 10 134 m3 på det oinmätta lagret. Designen som föreslås utnyttjar frekvensläggning och zonindelning för att minska transportavstånden men samtidigt underlätta inlärning av designen. Transportavstånden minskar i den nya designen med 4 033 km vilket innebär en vinst i arbetstid på 378 timmar. I studien fastslås att Traktor 180 är snabbast av maskinerna på att lossa en lastbil och billigast av maskinerna, utifrån drifts- och dieselkostnad, vid förflyttning av virke med medelfylld grip. Kalmar Höglyft har störst maskingrip och är billigast av maskinerna givet att den körs med fylld grip. Traktor 150 är snabbast i förflyttningshastighet. Maskinerna spenderar 40 % av arbetstiden åt att förflytta virke medan 21 % av tiden upptas av förflyttning utan virke. Datasystemet GPS Timber har en payback-tid på mer än 10 år om endast dieselförbrukningen minskar i och med installation av programmet. Bidrar systemet till att minska kvalitetsförlusterna på grund av blånad och dra ned andelen stopp i mätstationen är payback-tiden ett år och tre månader. Nuvärdet i det fallet uppgår till mer än fyra miljoner konor. Kan Kåge såg dessutom gå ner i maskintid minskar payback-tiden ytterligare och nuvärdet är uppe på mer än åtta miljoner kronor.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)