International tech companies in the Swedish media landscape – Bound for success? : A case study about what can affect international tech companies’ success when establishing a presence in the Swedish media landscape

University essay from KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Abstract: Denna fallstudie presenterar forskning om vad som kan påverka framgången för internationella teknikföretag när det kommer till att etablera sig i det svenska medielandskapet. Sverige ses som ett nav för innovation och med globalisering samt framväxten av kommunikationsteknologier kan företag bedriva sin verksamhet på andra marknader än deras ursprung, vilket gör det viktigt att förstå vad som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet när man genomför kommunikationsinsatser. Denna fallstudie består av 7 semistrukturerade intervjuer med tre typer av medieproffs, (1) interna mediaproffs, (2) externa PR-specialister och (3) journalister. Resultaten visar att det finns sex faktorer som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet för internationella techföretag; (1) realistiska förväntningar, (2) bra timing, (3) nyheter kopplade till samhälleliga utmaningar och möjligheter, (4) en förståelse för hur medielandskapet fungerar, (5) lokala talespersoner och valid data, samt (6) relevans för målgruppen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)