Utvärdering och förslag på hur ett bostadsområdes lekmiljö kan främja barns utveckling och lärande : en platsanalys baserad på forskning om barns lek och utifrån Barnkonventionens riktlinjer

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I denna uppsats inventeras lekmiljön på ett ankomstboende genom platsbesök för att finna svar på frågan om hur den kan vara bristande och hur den kan förbättras. Detta grundar sig i att Boverket uttryckt en oro över att lägre prioriterade områden löper större risk att inte leva upp till Barnkonventionens riktlinjer för hur en lekmiljö bör utformas för att främja barns utveckling och lärande. Vidare görs en ansats till att tolka Barnkonventionens ratificering och på så vis kunna identifiera brister och utveckla förbättringsförslag på platsen. Uppsatsen genomförs med hjälp av litteraturstudier om barns utveckling och lärande i lekmiljöer och föreslår åtgärder genom att konkretisera hur en god lekmiljö kan utformas för att stämma överens med riktlinjerna. Den metod som används är Barnombudsmannens processtöd som delas in i de fyra stegen individuell inlärning, reflektion och planering, utvecklingspotential och återkoppling. Uppsatsens resultat visar att området har brister när det analyseras utifrån vad som är en god och kvalitativ lekmiljö. I resultatet föreslås sju förbättringsförslag utifrån det som framkommit i litteraturen. Slutsatsen är att Boverkets uttryckta oro över dessa lekmiljöer bör beaktas och att åtgärder för rikare utformning bör vidtagas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)