Klimatsäkring av riksintressanta hamnar : en fallstudie om Helsingborgs hamn och dess framtid

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Sveriges näst största containerhamn, Helsingborgs hamn, hotas av höjda havsnivåer vilket kan leda till att verksamheten med containrar inte kan bedrivas redan år 2035. Detta innebär en stor risk för störningar i försörjningskedjor och kan få kaskadeffekter på samhället. För att förhindra detta scenario måste klimatanpassningsåtgärder vidtas. Denna studie syftar till att undersöka vilka klimatanpassningsstrategier som Helsingborgs hamn måste förberedas för. Studien ska förmedla och kritiskt diskutera vilka åtgärder staden har utfört, planerar att utföra samt skulle kunna utföra i framtiden för att säkra Helsingborgs hamn som en samhällsviktig transportnod mot effekterna av klimatförändringarna. Helsingborg kommun arbetar främst med två klimatanpassningsstrategier. Den första involverar användningen av multifunktionella grönstrukturer, vilket skyddar mot översvämningar och fungerar som vågbrytare, samtidigt som de ökar den biologiska mångfalden och fungerar som rekreationsområde. Den andra strategin innebär höjning av befintliga strukturer där grönstrukturer inte är möjliga. Båda dessa strategier är statiska och överensstämmer inte med de dynamiska strategierna som förespråkas av det teoretiska ramverket eller av Helsingborgs kommun själva. För att skydda hamnen mot ökade havsnivåer planerar Helsingborgs hamn att koncentrera sin verksamhet till den södra hamnen som är klimatanpassad enligt den standard som krävs för samhällsviktiga verksamheter. De ytor som frigörs kommer att användas till bostadsändamål, där kommunen kan sälja exklusiva havsnära tomter till skattekraftiga invånare. I södra delen får hamnen möjligheter till en stor kapacitetsökning, vilket genererar större ekonomiska intäkter. Därmed kan det anas att det också kan finnas ekonomiska motiv bakom klimatanpassningsinsatserna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)