Stadsplanering för minskad segregation : den kommunala planeringens svårigheter/möjligheter med fokus på fysiska och sociala integrationsåtgärder

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Denna kandidatuppsats har skrivits som en del av Landskapsarkitektprogrammet vid SLU i Alnarp. Segregation i stadsmiljön är en utmaning för Sveriges kommuner. Stadsplaneraren står inför ett dilemma med många intressekonflikter och det finns ett behov att förstå och sprida kunskap kring kommunernas möjligheter att minska segregationen i våra större städer. Målet är att undersöka hur stadsplanering kan bidra, speciellt med fysiska och sociala planeringsåtgärder, till att lyckas med framgångsrik integration i staden. Uppsatsen ger en kunskapsöversikt över forskning och belyser med några praktiska exempel hur stadsplaneraren kan arbeta för att minska segregation. Forskning och litteratur i ämnet har sammanställts och diskuterats. De praktiska projektexemplen är valda från Göteborg, Landskrona och Malmö och exemplifierar såväl social- som fysisk planering. Vid genomgången av teori och forskning belyses bakomliggande faktorer till segregation samt strategier och metoder för att motverka densamma. Uppsatsen avslutas med egna reflektioner och slutsatser. Dessa visar att ämnet är mycket komplext eftersom det finns så många faktorer att ta hänsyn till. Avsaknaden av konsekvensbedömningar och utvärderingar av olika projekt är tydlig i genomgången eftersom det troligtvis är svårt att definiera orsaker och att objektivt mäta effekter av olika integrationsåtgärder. Genomgången av forskning och projekt pekar på ett antal möjliga fysiska och sociala strategier att ha i verktygslådan som kommunal planerare och dessa sammanfattas i 8 punkter i kapitlet slutsatser. Slutligen konstateras att det finns utrymme för mer forskning på området, framförallt gällande utvärdering och mätning av olika åtgärders/strategiers effekter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)