En systemanalys av tyngre lastbilars påverkan på tågtransporter

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Skogsindustrin är en av de mest transportintensiva branscherna i Sverige. Detta resulterar i höga transportkostnader och av den totala råvarukostnaden utgör transportkostnaden ungefär en tredjedel. För att kunna minska transportkostnaderna finns förslag på att införa tyngre lastbilar som kan lasta mer gods än vad som idag (2015) är tillåtet. Kritiker mot ett sådant förslag menar att ett införande av tyngre lastbilar skulle leda till lastbilar prioriteras före tågtransporter och på så vis ökar branschens utsläpp. Syftet med studien var dels att undersöka hur andelen tåg- respektive lastbilstransporter skulle påverkas, dels hur transportkostnader och utsläpp skulle påverkas vid införande av 74 tons lastbilar. Med hjälp av optimeringsverktyget FlowOpt undersökte denna studie hur transporter skulle påverkas om det fanns möjlighet att använda 74 tons lastbilar istället för dagens max tillåtna vikt på 60 ton. Som underlag för analysen användes transportdata från ett stort antal transporter i norra Sverige. Utöver detta har visualiseringar gjorts för att visa hur direktkörningsgränsen skiljer sig mellan 60 och 74 tons lastbilar. Direktkörningsgränsen definieras som den gräns där lastbilstransporten körs direkt till industri istället för att transportera till terminal för vidare transport med tåg. Studien gjordes som en fallstudie på ett verkligt företag och baseras på tre scenarier. Det första scenariot representerar förutsättningarna när det enbart fanns tillgång till tåg och 60 tons lastbilar. Detta scenario användes som ett basscenario och utgjorde grunden för de olika jämförelserna. Det andra scenariot representerar en kombination av 60 och 74 tons lastbilar samt tåg. Det tredje och sista scenariot representerar en tillgång till 74 tons lastbilar och tågtransporter. Men på grund av att alla avlägg inte går att nå med 74 tons lastbilar behövdes 60 tons lastbilar läggas till för att enbart användas när det var nödvändigt. Valet av transport baserades i alla scenarier på lägsta möjliga transportkostnad och vägsträckans bärighetsklass. Resultatet av denna studie visar på att ett införande av 74 tons lastbilar skulle leda till att andelen tågtransporter skulle minska upp till 2,61 procentenheter utifrån de olika förutsättningar som givits samt att ett fåtal direktkörningsgränser flyttas till förmån för lastbilar. Minskningen i andelen tågtransporter resulterar dock i att den totala transportkostnaden kan minskas med 9–10 % samt att utsläppen av koldioxid kan minskas med 6,6–7,3 %. Vidare visar resultaten på att det finns avlägg som bara 60 tons lastbilar når samt att det finns sträckor där det passar bättre att köra dessa fordon. Slutsatsen av studien är att ett införande av 74 tons lastbilar skulle minska andelen transporter som sker med tåg men inte vara ett hot mot användningen av järnvägen. Införandet skulle ge positiva effekter på både transportkostnader och utsläpp samt att det svenska vägnätet är bäst anpassat för att utnyttja både 60 och 74 tons lastbilar. Vidare forskning bör undersöka andra geografiska områden för att se om olika förutsättningar kan spela in på resultatet samt att analysera längre tidsperioder, nya upptagningsområden samt marginalvolymer som kan bli tillgängliga.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)