Hur uppfattar den svenska lantbrukarkåren den digitala utvecklingen inom AI?

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Den här uppsatsen ämnar undersöka svenska lantbrukares uppfattning av AI och ny teknik. Dagens lantbruk står inför många utmaningar, bland annat miljöomställningar, en åldrande lantbrukskår och snabb utveckling av teknik. För att bevara svenskt lantbruk konkurrenskraftigt krävs det ny teknik och hjälpmedel att rationalisera verksamheten. De innovationer som utvecklas måste dock ta hänsyn till lantbrukarnas behov för att dessa innovationer ska kunna uppfattas som användbara. För att kunna undersöka uppfattningen kring dessa har ett teoretiskt ramverk bildats. Teknik acceptansmodellen (TAM) appliceras för att se vad för faktorer som påverkar lantbrukarnas benägenhet att använda det. Även legitimitetsteorin används för att undersöka vilka faktorer som påverkar uppfattningen av företagen som står för utvecklingen av AI och andra digitala hjälpmedel. Utöver dessa två teorier kommer även innovativ diffusionsteori bidra till att skapa en förståelse för vilka informationskanaler som påverkar lantbrukarna, samt i vilken mån de olika källornas vikt influerar uppfattningen och beslutsprocessen. De slutsatser som uppsatsen funnit är att de svenska lantbrukarnas uppfattning inför ny teknik är positiv. Uppfattningen är att AI kommer underlätta i det vardagliga arbetet med minskning av löpande kostnader, främst av besparingar av insatsvaror. Även arbetsbördan uppfattas minska genom rationalisering och effektivisering av AI. Ytterligare en slutsats som framkom var benägenheten att implementera ny teknik. Lantbrukarna var positiva till att applicera AI men en ovilja fanns att vara först. Andra slutsatser som togs var att en viktig faktor för uppfattningen var välkända återförsäljare och märken, dessa hade hög legitimitet och även olika roller i beslutsprocessen och uppfattningen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)