Barns deltagande i skapandet av lekmiljöer : en studie av två kommunala projekt och deras respektive tillvägagångssätt

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Barns rätt till deltagande är, i och med att barnkonventionen sedan början av 2020 är svensk lag, ett högst relevant ämne. I dag ses barn generellt som subjekt med unik kompetens om den egna verkligheten men trots detta involveras de alltför sällan i frågor som påverkar dem. Att barnkonventionen nu är lag innebär krav som inte funnits tidigare på att barn ska få vara delaktiga och uttrycka sina åsikter. Det är därför troligt att antalet initiativ som syftar till att involvera barn i olika typer av projekt kommer att bli fler. För att ge barn reell chans att påverka dessa projekt med sin unika kompetens krävs det att deras roll som deltagare noga övervägs i syfte att säkerställa att deltagandet blir meningsfullt, vilket inte uppnås om den roll barnen tilldelas endast är av symbolisk karaktär. Det är essentiellt att släppa in nya perspektiv i planeringen för att skapa socialt hållbara samhällen och forskning visar även att barns känsla av självvärde ökar när de ges chansen att vara med och påverka. Denna uppsats har gjort en empirisk undersökning av två kommunala projekt där barn, på olika sätt, varit involverade i skapandet av lekmiljöer. Landskrona stad har tillämpat olika former av samråd medan Örebro kommun har använt sig av ett konstnärligt tillvägagångssätt. Tillvägagångssätten för att involvera barnen skiljer sig mycket åt projekten emellan och det har därför varit intressant att undersöka hur tillvägagångssätten ser ut och hur de vidare kan utvecklas för att ytterligare öka barns deltagande. Projekten har studerats genom fyra intervjuer och en deltagande observation vilket har gett en bild av hur konstnärliga tillvägagångssätt och samrådsbaserade tillvägagångssätt kan se ut och hur barnens deltagande i projekten kan definieras. Genom studien har ett antal olika aspekter som är viktiga för att förstå tillvägagångssätten kunnat identifieras. Det har visat sig viktigt att deltagandeprojektet har en förankring i barnkonventionen och den rättighet till deltagande som betonas däri. Det har också visats viktigt att det finns en lika stark vision för barnens deltagande som det finns för projektets utveckling som helhet. Studien har även visat på vikten av att skapa alternativa och anpassade arenor för deltagande i syfte att synliggöra barns perspektiv.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)