Kartläggning och analys av utfrakter vid NWP AB

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Detta examensarbete har utförts hos Norrskog Wood Products AB (NWP AB) som omfattar fyra sågverk och tre hyvlerier i mellannorrland. NWP AB bildades 2004 när Skogsägare-föreningen Norrskog köpte Camforegruppen i Jämtland och fusionerade den med sitt tidigare helägda sågverk SAEF AB (Östavallsågen). Vid årsskiftet 05/06 förvärvades det tredje hyvleriet som ligger i Forsa utanför Hudiksvall. I dagsläget när företaget fortfarande är relativt ungt sker det mesta av transportplanering och fraktbokningen vid varje enhet och man gör som man tidigare har gjort. Syftet med examens-arbetet är att för en bestämd period, 2005-01-01 till 2005-05-31, kartlägga transporter och kostnader från industri till kund för hela NWP AB. Det ska också svara på hur deras logistiksystem ser ut idag samt vilka förändringar de kan göra för att förbättra det. Kartläggningen av transporterna visade på att man kan slå samman vissa postnummerområden till grupper (sex stycken) som tar emot större volymer varje månad. Dessa områden kan man sedan erbjudas till en eller flera speditörer att hantera och ansvara för. Detta skulle kunna tvinga ned priset exempel genom ett budgivningsförfarande. Undersökningen visade också att det är lönsamt att nyttja tågtransporter över längre sträckor inom Sverige. Detta är i och för sig känt sedan tidigare men i denna undersökning räknades det fram en ungefärlig brytpunkt för de enheter som använder både tåg och lastbils¬transporter inom Sverige. Det är vanligt i branschen att transportkostnaden per kilometer för frakten delas upp i fast grundkostnad, där bland annat löner och maskinkostnader ingår, samt ett rörligt procentuellt påslag som är beroende av bland annat fluktuationer på bränslepriset. Men det går även till viss del förhandla om vad som ska ingå i det fasta grundpriset. Till områden dit transportkostnaden per kilometer är hög bör man försöka hålla ned eller undvika procentuella ökningar av priset. Detta eftersom ökningen i kronor blir så stor för varje procent som läggs på. Det kan då vara värt att välja en speditör som har ett högre fast pris men som i gengäld inte har så stort utrymme för de svårförutsägbara rörliga kostnaderna. För övriga destinationer med relativt låga totala kilometerkostnader är det viktigare att ha ett lågt grundpris. Man kan då istället tillåta större procentuella variationer eftersom påslaget på priset inte har lika stor inverkan räknat i kronor på den totala kostnaden. En bra kommunikation mellan säljaren och utlastningsansvarig är mycket viktig för att sälja¬ren ska få ett så korrekt fraktpris som möjligt när han ska göra affären. Risken är annars att säljare erhåller bristfälliga underlag inför uppskattningen av fraktkostnaden. Det kan medföra att säljaren uppskattar ett för lågt pris på frakten i sin iver att erbjuda kunden ett bra pris vilket i slutändan när frakten ska betalas drar ned den vinst som säljaren räknade med. För att öka kommunikationen mellan säljare och utlastningsansvariga bör det upprättas ett gemensamt fraktdokument för hela NWP AB. I detta dokument kan alla berörda gå in och se vad fraktkostnaden är för de olika postnummerområdena i alla länder med olika speditörer och fraktsätt. Detta dokument bör uppdateras kontinuerligt med alla förändringar som sker med till exempel förändrade villkor och nya speditörer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)