Berättelse som berör : kan storytelling bidra till att säkra den framtida kompetensförsörjningen inom Sveaskog?

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Skogsindustrin är en av de största basindustrierna i Sverige och erbjuder många arbetstillfällen. Ett av de största företagen inom branschen är Sveaskog, vilket är det enda statliga skogsbolaget och innehar ett skogsinnehav som motsvara 14 procent av landets skogsareal. Så väl inom skogsindustrin som andra yrkeskårer har kompetensförsörjning blivit en högaktuell fråga. Företag som tidigt lyckas knyta talangfulla medarbetare till sin verksamhet skapar konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter, även Sveaskog har som ambition att bredda sin medarbetarbas i syfte att skapa en mer heterogen arbetsplats. Bredden av företagets medarbetare ska spegla samhället för att bidra till verksamhetens utveckling och idag sker marknadsföringen enbart till skogliga utbildningarna. Sveaskog har låg kunskap och därmed saknar en strategi över hur arbetet skall gå tillväga för att nå nya målgrupper till företaget samt att bredda medarbetarebasen vid rekrytering. Arbetet med att marknadsföra ett företag kan se olika ut. Berättandet har alltid varit en hörnsten inom kommunikation och har sitt ursprung från de tidigaste formerna av att förmedla information. En form av berättarteknik är Storytelling som har fått allt mer utrymme inom den moderna kommunikationsformen. Storytelling har ett antal fördelar, ett av de starkaste som även forskning har bevisat är att berättelser som berör människor bevaras under en mycket längre tid i minnet. Studiens syfte är att öka kunskapen om en för Sveaskog relevant målgrupp för framtida rekrytering. För att besvara studiens första syfte har en kvantitativ studie genomförts med hjälp av en enkätundersökning som distribuerades digitalt till utbildningsprogrammen civilekonom, civilingenjör och jurist vid Lund, Umeå respektive Uppsala universitet. Undersökningen skall ge kunskap om målgruppens relation till skogen och deras syn på skogsindustrin generellt och specifik Sveaskog. Vidare skall den ge kunskap om vilka faktorer målgruppen tycker gör företag attraktiva ur arbetsgivarsynpunkt, samt identifiera vilka informationskanaler målgruppen föredrar att få information om ett företag samt vilka kanaler de använder när de söker arbete. Studiens andra syfte tar sin utgångspunkt utifrån kunskap om målgruppen, hur Sveaskog kan använda sig av marknadsföringstekniken storytelling för att bättre nå den tilltänka målgruppen. Samt vilka komponenter och innehåll som berättelsen bör ha för att uppfattas som attraktiv för målgruppen. Studiens resultat visar att målgruppen hade väldigt låg kunskap om skogsindustrin och specifikt Sveaskog. Vidare ansåg de att branschen inte är intresserade av deras kompetens och därmed i väldigt låg utsträckning har tänkt på skogsindustrin som en framtida arbetsgivare. Civilekonomerna och civilingenjörerna värderar geografisk placering högt medan juristerna värderade personalpolitik som den faktorn som gör företaget attraktivt. En av de marknadsföringskanaler som målgruppen föredrog i hög grad var att lyssna på en föredragshållare från företaget vid deras universitet. Vidare ansåg målgruppen att företag måste visa upp sig bland studenter för att kännedomen skall öka om branschen i sin helhet, för skogsindustrin upplevs som konservativ, tråkig och saknar framtidsutsikter. Sveaskog har därmed möjligheter att nå nya målgrupper med hjälp av storytelling och bli Sveriges ledande skogsföretag i enlighet med deras vision.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)