How interactive information design can counteract stigmatization of mental illness

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Abstract: Psykisk ohälsa och psykisk sjukdom har under lång tid varit stigmatiserade. Samtidigt är psykisk ohälsa ett allt mer växande samhällsproblem som påverkar stora delar av befolkningen i olika grad. Stigmatiseringen av psykisk ohälsa kan ofta ha förödande konsekvenser på en individ-, samhälls- och strukturell nivå. Denna studie undersöker hur man, med hjälp av interaktiv informationsdesign, kan öka medvetenheten kring stigmatisering av psykisk ohälsa hos unga samt hur man genom detta kan bidra till att bryta stigmatiseringen. Detta är det som utformar studiens syfte samt forskningsfrågor. Förstudien och det akademiska sammanhanget lade grund till de val som gjordes under designprocessen och bidrog till att kunna besvara frågorna och uppnå syftet. Genomförandet bestod här av målsättning, konceptgenerering, praktiskt designarbete, användartester som analyserades och slutligen en mindre revidering av designen. Med allt detta kunde slutligen studiens syfte och forskningsfrågor besvaras. Studien resulterade i en interaktiv informationsdesignsprototyp i mobilformat med hög verklighetstrogenhet som informerar om stigmatisering av psykisk ohälsa samt ger konkreta exempel på sätt som målgruppen kan bidra till att bryta stigmatiseringen. Slutsatserna som drogs var att de flesta av studiens effektmål hade uppfyllts men att det finns ett flertal förbättringsmöjligheter som kan genomföras i framtiden i nästa fas av ett designarbete. Specifikt så har prototypen störst möjlighet till att vara informativ samt att bidra till att öka medvetenheten hos användarna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)