Lärande i teori och praktik hos vuxna utlandsfödda : Sfi-elevers upplevelse av lärande

University essay from Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Abstract: Syftet med denna uppsats är att med fokus på förutsättningar för lärande belysa Sfi-elevers språkinlärning påverkas av ett samspel mellan teori och praktik. Studien har en hermeneutisk ansats och bygger på en intervjustudie. För insamling av datamaterial användes kvalitativa intervjuer. Informanterna är elever och lärare på Sfi. Tolkning av resultatet bygger på teoretiska utgångspunkter – John Deweys teori om demokratisk undervisning och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Elever upplever att deras språkinlärning har utvecklats genom att läraren varvar teori och praktik. Lärare upplever att elevernas språkutveckling har berikats med större ordförråd och förståelse för det nya språket.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)