MOBBNING VID SPEL PÅ NÄTET : Lågstadieelevers tankar om nätmobbning och dess effekter på förutsättningarna för lärandet.

University essay from Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

Abstract: Nätmobbning är ett högaktuellt ämne som debatteras i samhället. Syftet med studien var därför att öka kunskapen om lågstadiebarns upplevelser och erfarenheter av nätmobbning och hur förutsättningarna för lärandet påverkas av fenomenet. 13 lågstadiebarn i åldern 7-9 år deltog i tre separata gruppintervjuer där intervjufrågor i en intervjuguide användes. Resultatet visade att informanterna och forskaren har olika syn på innebörden av nätmobbning samt att medvetna handlingar, teamwork och bristande ömsesidig respekt utgör grunden för de ageranden som bidrar till uppkomsten av nätmobbning. Individens tankar och känslor påverkas av nätmobbningen vilket medför att koncentrationen och motivationen påverkar förutsättningarna för lärandet. Det finns även en risk för ”ringar på vattnet effekt”. Den hermeneutiska tolkningen visar att nätmobbning påverkar individens tankar och känslor vilket förknippas med Illeris (2007) drivdraftsdimension. Detta ligger som grund för vad som associeras med nätmobbning och hur förutsättningarna för lärandet påverkas. Det sociala samspelet som uppstår vid internetspelandet ses ur det sociokulturella perspektivet. För att minska de negativa effekterna av nätmobbningen behöver barn öka sina kunskaper för att själva kunna undvika att utsätta och utsättas för kränkande behandling på nätet. Framtida studier kan inriktas på att studera skillnader mellan vuxnas och barns syn på nätmobbning. Cyber-bullying is a highly topical issue that is debated in the society. The purpose of the study was to increase knowledge of primary school children´s experiences of cyberbullying and how the conditions for learning are affected by the phenomenon. 13 primary school children aged 7-9 years participated in three separate group interviews where a questionnaire was used. The results showed that the informants and the researcher have different views on the meaning of cyberbullying and that conscious actions, teamwork and a lack of mutual respect is the basis of the practices that contribute to the emergence of cyber-bullying. The individual´s thoughts and feelings are influenced by cyberbullying which means that the concentration and motivation affect the conditions for learning. There is also a risk of “ripple effect”. The hermeneutic interpretation shows that cyberbullying affects the individual´s thoughts and feelings which are associated with Illeris (2007) momentum dimension. This is the basis for what is associated with cyberbullying and how the conditions for learning are affected. Social interaction that occurs at internetgames is views from the sociocultural perspective. To reduce the negative effects of cyberbullying children need to increase their knowledge to themselves to avoid exposure and subjected to abusive treatment online. Future studies could focus on studying the differences between adult´s and children´s views on cyberbullying.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)