Essays about: "VRIO analysis"

Showing result 6 - 8 of 8 essays containing the words VRIO analysis.

  1. 6. Hur förklaras ett framgångsrikt lågprisflygbolags affärsstrategi av RBV och Porters femkraftsmodell? : en fallstudie av Ryanair

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Jacob Fitger; Oskar Jönsson; [2017]
    Keywords : affärsstrategi; Porters femkraftsmodell; flygmarknaden; Resource-based View; VRIO-analys; Ryanair;

    Abstract : Den här studien har syftat till att undersöka och analysera skillnaderna i hur de två teorierna Resource-based view (RBV) och Porters femkraftsmodell förklarar en framgångsrik affärsstrategi, men även hur de olika faktorerna som identifieras i de olika teorierna kan relateras till varandra. Det irländska flygbolaget Ryanairs affärsstrategi kommer studeras och användas som stöd för studien. READ MORE

  2. 7. Exportera mera! : faktorer som påverkar en framgångsrik export av svenska livsmedel

    University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Author : Ida Kalm; [2015]
    Keywords : resurs; unik; nisch; dynamic capabilities; framgångsfaktorer; resource; unique; niche; competitive advantage;

    Abstract : Exporten har en betydande roll i dagens samhälle och verklig påverkan på landsbygden och dess framtida möjligheter till överlevnad i ett urbaniserande och teknikfokuserat Sverige. Det är dock inte helt enkelt som enskilt, mindre företag att exportera sina produkter. READ MORE

  3. 8. Developing a Business Model for a Podcast Streaming Service : Case Study Analysis of Online Streaming Businesses and Identification of Success Factors

    University essay from KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Author : Simon Schmitz; [2015]
    Keywords : podcast industry; online streaming; business model canvas; VRIO analysis; success factors; podcast; podcastindustri; online-streaming; business model canvas; VRIO-analys; framgångsfaktorer;

    Abstract : This study examines characteristics of successful online streaming businesses and proposes with the new gained insights a scalable business model solution for a podcast streaming service. As podcasts have just recently regained popularity after ten years of existence, there is an open opportunity to capitalize on the growing market of listeners. READ MORE