Vegetationens påverkan på barns användning av en förskolegård : en observationsstudie på Berga Montessoriförskola och Sagoskogens förskola

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Barn spenderar större delen av sin vakna tid på förskolan, något som gör att för-skolegårdens utformning blir viktigt för barnens utevistelse. I och med förtätning blir barnens ytor i staden hela tiden mindre. Något som gör att förskolegårdar krymper och blir mer hårdgjorda då vegetation inte klarar av slitaget. Syftet med uppsatsen har varit att jämföra hur vegetation påverkar barns användning av sin förskolegård. Detta för att man vid framtida planering ska veta hur utformningen och materialet på en förskolegård påverkar hur barnen använder sig av den. I arbetet gjordes en förstudie, observationer och en jämförelse mellan de två för-skolornas resultat. Observationerna utfördes på två förskolegårdar, en mer natur-likt utformad med mycket vegetation och en mer modernt utformad med konstgräs och endast lite vegetation. Under observationstillfällena antecknades var femte minut vad barnen gjorde och var på gårdarna de var någonstans. Däre-mellan observerades även saker som hur barnen förhöll sig till varandra och hur tempot och ljudnivån var på gårdarna. I resultatet redovisas hur många gånger barnen i snitt utförde kategorierna som observerades och även var på gårdarna de utfördes, samt övriga observationer. Resultatet visar att det både finns likheter och skillnader i hur barnen använder förskolegårdarna. På den mer naturlika går-den användes hela ytan ungefär lika mycket, medan det på den moderna gården var vissa platser som användes mycket mer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)