Granngården AB : inköpsbeteendet hos Svenska Lantmännens medlemmar

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Granngården AB är ett företag inom den kooperativa organisationen Svenska Lantmännen (SvL). Granngårdens affärsidé är att vara en närservicebutik till lantbrukare men har även ett sortiment som riktar sig till alla med ett intresse inom hus, djur och trädgård. Den första januari 2003 genomfördes en fusion av de lokala lantmannaföreningarna och Svenska Lantmännens Riksförbund (SLR) in i SvL. Efter fusionen blev de lokala föreningarna större och direktleveranser till lantbrukarna från leverantörerna ökade, med följden att kontakten mellan lantbrukarna och Granngårdsbutikerna har avtagit. Lantbruksprodukter som tidigare funnits i butikerna minskade inom vissa områden samtidigt som Granngården försökte hitta andra produkter för att ge ny service till lantbrukaren. Produkterna började även marknadsföras mot allmänheten. I fokus på denna studie är Granngården och SvL:s medlemmars inköpsbeteende. Granngården har alltmer uppfattat att medlemmarna väljer att handla hos andra företag, bland annat genom det av Granngården ägda postorderföretaget Nordpost. Granngården har också fått synpunkter från lantbrukarna då det gäller den nya verksamheten, exempelvis beträffande produktsortiment, lagerhållning och priser. Studien utfördes genom en enkät till 500 medlemmar inom SvL och medlemmarnas inköpsbeteende har analyserats med hjälp av transaktionskostnadsteori. Enkäten innefattade även allmänna frågor till medlemmarna om deras syn på Granngården. Resultatet av studien visar att SvL:s medlemmar upplever att informationen som fås via postorder/Internet är otillräcklig vilket gör att dessa handelskanaler knappast blir ett lika använt alternativ till butiksbesöken. En bra service och rådgivning i butiken har för många uppvägt ett lägre pris hos konkurrerande företag eller inköp via postorder/Internet. Den största delen av de tillfrågade anser även att det är både billigast och enklast att handla via butiken. Det är också en majoritet som anser att de vinner mest tid genom butiksbesök. Dessutom bedömer en övervägande del av de tillfrågade att de oftast kommer att fortsätta handla via butiksbesök i framtiden. Även kontakten mellan medlemmen och Granngårdens personal är viktig. Granngårdens personal anses ge god hjälp och rådgivning, men personalens kunskap om lantbruks produkter och lantbrukarnas behov var inte riktigt lika god. Ungefär hälften av de tillfrågade har vid minst ett tillfälle funnit en vara icke tillgänglig vid besök i butik. Viktiga lärdomar är alltså att personalen bör ha kunskap om vilka produkter som måste finnas hemma under vissa tidsperioder, till exempel under sådd och skörd, samt kunna informera om alternativa inköpssätt. De flesta tillfrågade anser att Granngården bör fortsätta vara en närservicebutik till lantbrukare samt en plats där de kan få god information och rådgivning om de produkter de är intresserade av.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)