Make the numbers great again

University essay from Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Abstract: Rapportens syftar till att granska förekomsten av eventuellt signifikant samband mellan resultatmanipulering och börsintroduktion för svenska företag samt därmed bidra till att reducera det rådande forskningsgapet på den svenska marknaden. Dessutom ämnades eventuella utmärkande egenskaper för företag som manipulerar resultatet på svenska marknaden att studeras, genom tillämpning av modifierade Jones modellen och dels variabler förankrade i tidigare forskning men studien har även bidragit med två nya variabler. Studien har genomförts med en kvantitativ metod i enlighet med deduktiv ansats, för analys av insamlade sekundärdata. Regressioner och diverse statistiska tester användes vid beräkning och säkerställande av signifikanta samband mellan Earnings Management samt valda förklaringsvariabler. Rapporten har tagit utgångspunkt i modifierade Jones modellen för beräkning av godtyckliga periodiseringar som används som en skattning för Earnings Management. Detta eftersom modellen i enligt med tidigare forskning har ansetts vara en lämplig modell för att skatta godtyckliga periodiseringar som i modellen indikerar förekomsten av Earnings Management. Rapporten har utformats utifrån data insamlade från 151 svenska bolag, på fyra olika marknader som börsintroducerats under femårsperioden 2011–2015 Studiens resultat ligger delvis i linje med tidigare forskning. Resultatet i rapporten tyder på att bolag ett år före börsintroduktionen använder sig av Earnings Management. Detta har också påvisats i tidigare forskning. Denna studie visar emellertid inte att resultaten justerats uppåt, vilken tidigare forskning ofta påvisat och som författarna själva trodde från början. Istället visar studien att företag justerar ned resultatet i samband med att de börsintroducerats.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)