Torget som demokratisk arena : och hur den påverkas av utomhusreklam och kommersialiseringen av det offentliga rummet

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Många hävdar att det offentliga rummet genomgår en privatisering, på vilket sätt påverkar det ett utrymme som ska vara till för alla? Blir vissa intressen prioriterade andras och vad kan det få för konsekvenser? Med utgångspunkt i hur utomhusreklam och andra, liknande kommersiella intressen påverkar stadens torg som demokratisk arena undersöks hur privata intressen tar plats i det offentliga rummet. Med hjälp av exemplet Gustav Adolfs torg i Malmö och de kompletterande frågeställningarna “Vilka krav kan vi ställa på torget som demokratisk arena?”, “Hur har utomhusreklamen förändrats sen det introducerades och hur ser den ut idag??”och “Hur har kommersiella intressen påverkat det offentliga rummets funktion?” syftar uppsatsen att svara på om “utomhusreklam och andra kommersiella intressen kan påverka torgets möjlighet att fungera som en stads demokratiska aren?” Ämnet undersöks genom en litteraturstudie som börjar med att definierar begreppet demokratisk arena för att sen gå vidare till att redogöra för hur det offentliga rummet har kommersialiserats de senaste decenniet, hur utomhusreklamen har förändrats sen början av 1900-talet och hur den fungerar idag. För att diskutera vad som händer när utomhusreklamen och andra kommersiella intressen tangerar torget redovisas observationer från exemplet Gustav Adolfs torg tillsammans med reflektioner kring torget i relation till vad jag funnit i litteraturstudier. Litteraturstudien och observationerna visar att det framför allt är de olika demokratiska värdena som riskerar att påverkas, inte hela demokratin i sig. I och med att globala utomhusföretag som JCDecaux och Clear Channel ingår så kallade publik-privata partnerskap med kommuner kommersialiseras allt fler utrymmen i de offentliga rummen. Den ökade kommersialiseringen av det offentliga rummet i stort påverkar även torgen och skapar territorium som riskerar att stänga ute icke köpstarka grupper från att känna sig välkomna på torget och i våra offentliga rum.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)