Packaging Swedish Health Care

University essay from Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

Abstract: Att paketera svensk hälso- och sjukvård. Ömsesidighet, kapital, identitet och kultur i ett introduktionsprogram för utlandsutbildade läkare Utlandsutbildade läkare ( foreign-trained doctors, FTD) har blivit en allt viktigare tillgång inom svensk hälso- och sjukvård och bidrar till att minska läkarbristen. För att underlätta för FTD att komma in i hälso- och sjukvårdssystemet erbjuder Västra Götalandsregionen (VGR) ett ettårig introduktionsprogram, PLUS. Denna masteruppsats undersöker PLUS som en arena för mötet med 'den andre' och analyserar hur VGR paketerar och presenterar svensk hälso- och sjukvård för FTD. Föreliggande forskningen har skrivits inom masterprogrammet för tillämpad kulturanalys vid Lunds universitet (MACA). Undersökningen baserar sig på ett tre månader långt kvalitativt etnografiskt fältarbete med metoder som deltagande observation och semi-strukturerade djupintervjuer. Analysen använder sig av Mauss' teori om gåvan, Bourdieu's kapitalbegrepp samt begreppen kultur och identitet. Den huvudsakliga teoretiska frågeställningen bygger på Mauss' gåvoteori: Vad är det som ges, tas emot och ges tillbaka – eller avvisas – i PLUS? Analysen visar att deltagarna ser PLUS som en gåva från VGR men också som ett hinder för karriären. De förväntar sig att PLUS ska ge möjlighet att utveckla sin karriär (ett extern värde) medan programadministratörer och lärare betonar de inre värde som finns i att deltagarna genom PLUS får möjlighet att växa som person och som läkare. När det gäller identitet så lyckas PLUS skapa ett gemensamt 'vi' när deltagarna tilltalas som läkare. När de å andra sidan tilltalas som invandrare vidgar sig avståndet mellan 'vi' och 'dem'. Deltagare använder sig ofta av kultur som förklaring för upplevda svårigheter medan programadministratörer hellre söker tekniska förklaringar. Uppsatsen bidrar till forskningsfältet genom att vara den första svenska studien och första kulturanalysen av en introduktionskurs för FTD. Resultaten tyder på ett utvecklingspotential i PLUS och kan även bidra till utvecklingen av liknande program i andra landsting och länder. Dessutom ger arbetet FTD som grupp möjligheten att jämföra och reflektera över sina egna erfarenheter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)