Kan en ämnesorienterad länksamling bidra till ett ökat engagemang för ämnet?

University essay from Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Abstract: Vi har skapat en ämnesorienterad länksamling för att undersöka om denna kan bidra till ett ökat engagemang och intresse för ämnet hos eleverna. 57 gymnasieelever i årskurs 1 och årskurs 2 på naturvetenskapliga programmet vid Pauliskolan i Malmö har använt länksamlingen under ett lektionspass och därefter besvarat en enkät. En väl genomarbetad och relevant länksamling innebär att eleverna undviker ett tidskrävande sökande med sökmotor och istället finner bra och förståelig information. Vår undersökning visar att mer än hälften av eleverna tror att de tar ett större ansvar för sina studier om de har tillgång till en ämnesorienterad länksamling. En majoritet av eleverna tror att de kommer att lägga ner mer tid på studierna om en länksamling finns tillgänglig i det aktuella ämnet. Resultatet visar att det finns god grund att tro att en länksamling ger upphov till ett ökat engagemang och motivation för studierna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)