SAS och 11 september : Hur Krishantering leder till Utveckling

University essay from Företagsekonomiska institutionen

Author: Carolina Redman; Simon Persson; [2006]

Keywords: ;

Abstract: Den 11 september 2001 kapades fyra passagerarflygplan i USA för att sedan flygas in i Pentagon och World Trade Center. Händelserna 2001 fick stort genomslag på flygmarknaden som upplevde sitt största efterfrågefall någonsin. Ett företag som agerar på en krisdrabbad marknad tvingas vidta åtgärder för att hantera de förändrade villkor som uppstår som en följd av krisen. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida dessa krisåtgärder påverkar företagets organisation även efter att krisens direkta påverkan på företaget upphört. Vi har undersökt detta genom att se till hur det skandinaviska flygbolaget SAS hanterade krisen den 11 september 2001 och huruvida de krisåtgärder som vidtogs står att finna även i företagets organisation våren 2006. Studien visar hur SAS mellan 2001 och 2006 utvecklat en enklare och effektivare organisation som följd av de strukturella förändringar som genomfördes i samband med hanteringen av krisen den 11 september 2001.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)