Teknisk utveckling för timmerbilar och deras släpvagn och kran

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Flottningen var det huvudsakliga transportmedlet för att transportera virke innan lastbilar började användas. Utbyggnaden av skogsbilvägnätet skapade möjligheter att komma ännu längre ut i skogen med timmerbilarna och kortade ner basvägtransporten. Syftet med denna studie var att dokumentera och presentera tekniska data om timmerbilar, timmersläp och kortvirkeskranar mellan år 1945 och 2022. Även yttrefaktorer som kan ha påverkat utvecklingen skulle dokumenteras. Studien har utförts huvudsakligen som en litteraturstudie där intervjuer och myndighetsdata har förekommit för att genomföra en datainsamling av de tekniska specifikationerna. Data har samlats in för ett flertal parametrar för att kunna visa hur utvecklingen har gått till inom varje parametrarna mellan 1945 och 2022. Timmerekipage har under studieperioden givits möjligheter att transportera större vikter på varje enskilt ekipage. Transportarbetet har ökat med 50 % medan medeltransportavståndet har ökat med 30 % från år 1973 till 2022. Timmerbilens konstruktiva och lagliga totalvikt har båda ökat med 160 % under studieperioden medan lastindexen har varit oförändrat under samma tid för både konstruktiva och lagliga värden. Motorstyrka har ökat med 450 % medan vridmomentet har ökat med 400 % sen år 1945. Lastindex beräknat på konstruktiva lastvikter på timmersläp har ökat med 60–70 % under studieperioden. Räckvidden på kortvirkeskranarna har ökat med 80 % samtidigt som lyftmomentet har ökat med 200 %. Timmerekipagens konstruktiva totalvikter har ökat med 80 % under studieperioden medan de lagliga totalvikterna ökade med 60 %. Några slutsatser från studien var att timmerbilarna, timmersläp, kortvirkeskranarna och timmerekipage har utvecklats mot att bli större, kraftigare och klara av tyngre vikter.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)