Nya skogsbaserade material : från labb till marknad

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Det är svårt att nå framgång med innovationer och nya produkter och skogssektorn som traditionellt är svag när det gäller produktutveckling är inget undantag. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad som krävs för att ta ett nytt skogsbaserat material från laboratorium till att bli en framgångsrik produkt på marknaden. För att besvara den frågan har intervjuer genomförts med experter inom aktuella branscher (förpackning, inredning, fordon) samt med experter på material och materialintroduktion. Studien visar att skogsindustrin behöver tillföra ytterligare kompetenser och/eller samarbetspartners för att lyckas med nya material. Viktigast är att marknadskompetensen utökas med personer eller företag som kan den typ av affär som de nya materialen ger upphov till. Detta eftersom kommersialisering av dessa material kommer att innebära något annat än att sälja de volymsprodukter man är duktig på inom skogsindustrin. För att nya material ska vara konkurrenskraftiga måste de med stor säkerhet vara billigare än alternativen, eller möjligtvis skapa en större nytta. Ingen i studien var intresserad att betala mer för materialet bara för att det hade skogursprung. Dock var man överrens om att de egenskaper som ett skogsursprung tillför ett material är till fördel för materialet. Förnyelsebarheten ansågs vara det som gav materialet den största fördelen. Miljövänliga material ligger rätt i tiden och efterfrågan ökar allt mer. Trenden för mer miljövänliga alternativs popularitet är stigande och miljöaspekterna blir allt viktigare. Deltagarna i denna studie säger dock att om dessa miljöaspekter kostar extra, eller måste vägas mot andra aspekter av ett material så kommer miljön att prioriteras lågt. Den egenskap hos ett nytt material som prioriterades högst var, förutom priset, den tekniska funktionaliteten.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)