Visst vill jag köpa det här : en studie om vilka marknadsföringsstrategier som kananvändas av livsmedelsföretag för att marknadsföra exklusivalivsmedel i butik

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Marknadsföring är något centralt i livsmedelsbutiker. Detta tillföljd av ett överskott avlivsmedelsbutiker vilket har inneburit att konkurrensen hårdnat inom denna bransch då deflesta butiker riktar sig mot samma kundsegment (pers. med., Nilsson, 2011) . I Sverige har ensuccessiv efterfråga på exklusiva livsmedel vuxit fram (pers. med., Svahn, 2011). Samtidigt ärutbudet av exklusiva livsmedel i livsmedelsbutiker som tillhör Ica, KF Group och Axfoodfortfarande litet jämfört med exempelvis holländska livsmedelsföretag (pers. med.,Goedegbure, 2011). Fortsätter efterfrågan att växa kan den utveckling som skett i andra länderkomma till Sverige. Exklusiva varor är något människor tenderar att efterfråga oavsett om detär lågkonjunktur eller högkonjunktur (pers. med., Nilsson, 2011). Därför har vissa butikerförsiktigt börjat lansera exklusiva livsmedel (pers. med., Svahn, 2011). Syftet med dennastudie är att studera vilka marknadsföringsstrategier som företag kan använda sig utav för attkommunicera ut exklusiva livsmedel i livsmedelsbutiker. Syftet var även att undersöka hur enkunds köpprocess ser ut, och hur kan den kan påverkas med hjälp av psykologiskamarknadsföringsstrategier. Marknadsföring i butik kunde delas in i två kategorier, konkretamarknadsföringsstrategier i butik och psykologiska marknadsföringsstrategier i butikDe fem marknadsföringsstrategierna i butik som belyses i denna uppsats är positionering,informationsprocessen, butikers layout, produktexponering samt marknadsföring som riktarsig till kundens sinnen. På detta sätt kan företag influera kunder att köpa exklusiva livsmedel.Genom att rikta sig mot kundens sinnen kan butiker likaså skapa behagliga butiksmiljöervilket gör kunderna mer mottagliga för att inspireras till köp då det visat sig att stressadekunder handlar mindre (Nordfält, 2007).Sammanfattningsvis kan det sägas att det är viktigt att exklusiva livsmedel inte marknadsförssom andra livsmedel. Därför måste butiker med hjälp av de olika marknadsföringsstrategiernasärskilja produkterna åt så att de attribut som gör dessa produkter exklusiva lyfts fram dådessa varor har ett högre pris. Kunden måste tycka att det är värt att betala ett högre pris fördessa varor.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)