Lantbrukarens val av affärspartner : kvalitativa intervjuer med fokus på viktiga faktorer vad lantbrukarens val av affärspartner

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: I den svenska lantbruksbranschen pågår storleksrationaliseringar, som bland annat medför att färre lantbruksföretag representerar en större areal. Antalet kunder till på marknaden aktiva affärspartner kommer därför sannolikt att minska. Betydelsen av de lantbruksföretag som är fortsatt aktiva kommer att öka eftersom de representerar en större areal. Syftet med studien är att genom personliga intervjuer kartlägga de viktigaste faktorer vid lantbrukares val av affärspartner. Där av kommer frågeställningen till detta examensarbete: Vilka faktorer påverkar vid lantbrukarens val av affärspartner? Idén till frågeställningen har utvecklats i samråd med VärmLant AB i Säffle. För att öka förståelsen för lantbrukarens situation inleds litteraturstudien med en genomgång av en modell över beslutsfattande i lantbruksföretag framtagen av Professor Bo Öhlmér vid SLU. Modellen består av fyra faser beslutsfattaren genomgår. De fyra faserna kompletteras av fyra subfaser som ingår i var och en av faserna. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med tio lantbrukare som har sin huvudsakliga inkomst av lantbruket. Urvalet av intervjupersoner har skett i två steg, första subjektiva urvalet stod VärmLant för. Jag fick en förteckning över ett antal tänkbara intervjupersoner vilka sedan kontaktades slumpvis. Alla kontaktade lantbrukare har deltagit i studien. Intervjuerna genomfördes som semistrukturerade med hjälp av en intervjuguide (se bilaga 1). Resultatet av studien är att ämnet är komplext. Lantbrukarna är individer, vilka värdesätter olika faktorer vid valet av affärspartner, beroende på deras egna förutsättningar och tidigare erfarenheter. Gemensamt för de intervjuade lantbrukarna var att merparten värdesatte flexibla leveranser och leveranssäkerhet. De faktorer som visade sig ha en mer avgörande karaktär var priset och den personliga kontakten, relationen. Framförallt var priset viktigt för merparten av lantbrukarna, framförallt för de lantbrukare som hade bra relationer till flera affärsparters. För att påvisa ämnets komplexitet bör det nämnas att alla lantbrukare inte var eniga vid sin rangordning av de faktorer som de upplevde som viktigast vid valet av affärspartner. De faktorer som rankades lägst av lantbrukarna var kundaktiviteter och kreditvillkor. Gemensamt för att lantbrukare i undersökningen var att de inte ville binda sig till en affärsparter. Lantbrukarna tog regelbundet in offerter från tänkbara leverantörer. De kan därför ses som affärsmässiga och aktiva i sitt val av affärspartner. Även om merparten av lantbrukarna värderade priset högt spelar sannolikt de faktorer som inte var prioriterade roll vid ett likaläge i en offertförfrågan. Alternativt att en del lantbrukare värdesätter dessa faktorer högre än medeltalet. Det kan med andra ord vara riskabelt för en affärspartner att ta bort faktorer för lantbrukarna då de står i valet av affärspartner.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)