Gestaltning av Trädgårdslundens förskola i Hjärup : förskolebarns behov i utemiljö och vintervärde i fokus

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Forskning visar att en väl utformad förskolegård gynnar barns välmående och utveckling. En aspekt som tyvärr alltför ofta förbises i utemiljöer är dess kvalitéer vintertid. Denna aspekt blir särskilt aktuell i ett kallare klimat som Sveriges - där vinterhalvåret präglas av mörker och växtlighet i dvala. Eftersom förskolegården är en plats som nyttjas året runt, behöver den således rymma funktioner och tillhandahålla erbjudanden oavsett årstid. Syftet med detta arbete är att undersöka hur en förskolegård, närmare bestämt förskolegården tillhörande Trädgårdslundens förskola i Hjärup (Staffanstorp, Skåne), fungerar och ser ut i nuläget. Syftet är också att ta reda på hur den aktuella förskolegården svarar mot forskningen om förskolegårdars innehåll och förskolebarns främsta behov i utemiljö samt undersöka begreppet vintervärde i relation till en förskolegård. Målet är att presentera ett övergripande gestaltningsförslag till Trädgårdslundens förskola som baseras på insikterna från övriga delar av arbetet. På så sätt förankras kunskaperna praktiskt och synliggörs. Detta åstadkoms genom ett flertal metoder: teoretisk bakgrund, beskrivning av platsen (innehållande bland annat en sol- och skuggstudie och platsobservation), intervju, analys med verktyget Lekvärdesfaktor 2.0 samt litteraturstudie. Arbetet har resulterat i ett koncept kallat ”Åretruntbyn” för gestaltningen av Trädgårdslundens förskolegård. Konceptet handlar om att ge värden året runt och gården har blivit uppdelad i olika områden utifrån beståndsdelar en by kan bestå av. Gestaltningsförslaget ger i grova drag mer rumslighet, ökad detaljrikedom och fler erbjudanden till förskolegården - några element att lyfta fram i förslaget är: vegetation med kvalitéer vintertid, konstruktioner för skydd mot väder och vind, asfalts- och väggmålningar samt tillägg av naturmaterial såsom stenar, stockar och stubbar. Analysen med verktyget Lekvärdesfaktor 2.0 visade att förskolegården i dess nuvarande utformning får -2p. En uppföljning med verktyget har gjorts och ger gestaltningsförslaget +4,5p - vilket är en klar förbättring.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)