Use of gyrotheodolitein underground control network

University essay from KTH/Geodesi och satellitpositionering

Author: Ingemar Lewen; [2006]

Keywords: ;

Abstract: Detta examensarbete omfattar en studie av gyroskop och gyroteodolit,byggnät i tunnlar samt en närmare studie av geodetiska referensnät ochmätmetoder i projekt Hallandsås.Projekt Hallandsås är ett järnvägsprojekt genom Hallandsås i södra Sverigedär två, 9 km långa parallella tunnlar ska byggas. Den nya järnvägen genomtunnlarna kommer att jämna ut en nuvarande svår järnvägssträckning av denvästra stambanan över åsen. Tunneln kommer att byggas med hjälp av enTunnelborrningsmaskin (TBM).Noggrannhetskraven för geodetiska referensnät i tunnlar är högt satta och iprojekt där TBM används är den ännu högre. Det totala genomslagsfelet iProjekt Hallandsås får ej överstiga ± 100 mm. Endast hälften av detta fåranvändas för osäkerhet i byggnät, dvs ± 50 mm. Möjligheten till att göranoggranna mätningar och etablera referensnät med hög noggrannhet ärbegränsade i tunnlarna. I normalfallet, när konstruktioner skall uppföras påmarkytan etableras först ett specifikt geodetiskt byggplatsnät. Detta nätansluts mot nationella stomnät eller andra regionala stomnät som omsluterbyggplatsen. När en tunnel skall byggas är det också möjligt att konstruera ettövergripande stomnät för tunnelprojektet. Det är när dessa nät skall förtätas tillbygg- och bruksnät som skillnaderna börjar. När byggnation sker på markytanär det möjligt att även ansluta och utjämna dessa underliggande nät motöverordnade punkter som omsluter underliggande nät och därefter kanbyggande påbörjas. Denna sista procedur är ej möjlig när en tunnel skallbyggas.Det finns dock metoder för att optimera byggnät i tunnel. Detta examensarbetekommer att titta närmare på några av dessa metoder, framförallt hur olikanätkonfigurationer påverkar noggrannheten för genomslag samt möjlighetenatt kontrollera näten genom överbestämmande mätningar. Gyroinstrumentet,korrekt använt är en av de viktigaste metoderna för att både kontrollera ochförbättra noggrannheten i ett byggnät i tunnel.Studierna i detta examensarbete kommer att påvisa att genomslagsfelet i ettflygande polygontåg förbättras avsevärt av gyromätningar, även ett meröverbestämt nät förbättras, dock inte lika mycket. Vi kommer också att se attgyromätningar spelar en avgörande roll för kontrollerbarheten hos ett flygandepolygontåg även om ett mer överbestämt nät alltid kommer att vara bättre närdet gäller att söka efter och eliminera fel.Detta examensarbete behandlar endast mätningar i plana koordinatsystem.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)