Lönsam mjölkproduktion under svenska förhållanden - en fallstudie inom svensk mjölkproduktionen vid expansion av befintlig verksamhet verksamhet

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Medelåldern av lantbrukarna i Sverige är hög, 2017 var den 58 år, och antalet mjölkföretag har minskat kontinuerligt de senaste decennierna. Däremot har storleken på de kvarvarande företagen ökat samt djurens produktion. I flera andra sektorer väljer företag att ta nytta av stordriftsfördelar för att minska företagets kostnader i produktionsledet eller erbjuda tjänster till ett konkurrenskraftigt pris. För lantbrukare kan expansion vara en komplicerad process eftersom det leder till mycket administrativ tid för ansökningar om tillstånd hos kommun och länsstyrelse. Det är en stor investering att expandera sin verksamhet samt prishöjningar på råvaror och insatsvaror under senare delen av 2021 har inte gjort det enklare. Syftet med arbetet är att undersöka vad som ligger till grund för att en lantbrukare väljer att expandera sin befintliga produktion samt om den kan dra nytta av stordriftsfördelar i samband med sin utveckling. Samtliga lantbrukare bedriver mjölkproduktion och vi har koncentrerat oss på tre uppbundna besättningar, två om 50 mjölkande kor och en tredje med knappt 15. Dessa tre planerar att bygga eller har byggt ett robotstall för ungefär 115–120 mjölkande kor. Två av respondenterna är belägna i Uppsala län och den tredje i Gävleborgs län. Uppsatsens teoretiska syntes behandlar beslutsteori, investeringsteori och stordriftsfördelar. Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer och en induktiv ansats, vi samlar även in ytterligare empiriskt material genom litteraturgenomgång. I analys och diskussionsdelen kopplas de valda teorierna till empiriska materialet från intervjuerna. Vid analysen av det empiriska materialet avkodas intervjuerna för att kunna samla in nyckelord, vilket i det här fallet kommer vara svar på vår frågeställning som sedan presenteras i slutsatsen. Slutsatsen visar att det är många mjuka värden som ligger till grund för att expandera och driva ett mjölkföretag. Djurvälfärd är viktigt samtidigt som att kunna frigöra tid och ägna den åt familj och vänner. Lantbrukarna sätter också stort värde i att förvalta släktgården och driva en lönsam mjölkproduktion. Om dessa kriterier är uppfyllda ser lantbrukaren nytta och glädje att driva mjölkföretaget vidare. Ren produktinriktning och endast fokus på avkastning på kapital är aldrig något primärt fokus.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)