Beslutsstöd för placering av basvägar i terrängen och beräkning av medelterrängtransportavstånd

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Det svenska skogsbruket är beroende av skotning för uttransport av virke från skog till bilväg. Kostnaden för skotningen har en korrelation med skotningsavståndet och terrängförhållandena på avverkningstrakten. Hur man idag (2011) beräknar ett medelterrängtransportavstånd, vilka sträckor som ingår det, skiljer sig mellan skogsbolag och entreprenörer, vilket skapar osäkerhet vid förhandling och planering. Det saknas idag beräkningsmodeller för att enhetligt kunna beräkna ett medelterrängtransportavstånd, vilket skulle kunna underlätta vid förhandling och planering av en avverkningstrakt. Målet med examensarbetet var att för Korsnäs AB utveckla ett beslutsstöd vid planering av en avverkningstrakt i föryngringsavverkning. Målet delades upp i två delmål: 1. Kartlägga och analysera rutinerna kring planering vid placeringen av basvägar i terrängen och beräkning av medelterrängtransportavstånd. 2. Att med hänsyn till produktivitets- och miljökrav, skapa ett förslag för placeringen av en basväg i terrängen samt underlätta beräkningen av ett medelterrängtransportavstånd. Metoden startade med en litteraturstudie samt att definiera ett skotningsavstånd. Därefter användes delmoment. Delmoment ett bestod av kartläggning av rutiner vid beräkning av medelterrängtransportavstånd och vägval i terrängen. Delmoment två bestod av att utveckla ett beslutsstöd i GIS som genererar ett planeringsunderlag med förslag till en placering av basväg i terrängen, samt underlättar beräkningen av ett medelterrängtransportavstånd. Resultatet visade att skogsbranschen bör enas om en enhetlig standard för ett skotningsavstånd, och hur det ska beräknas. Det visade även att det är möjligt att utveckla ett beslutsstöd som genererar ett enhetligt planeringsunderlag, vilket underlättar beräkningen av medelterrängtransportavstånd samt behovet av maskin- och personalresurser för en avverkningstrakt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)