En fallstudie om belöningsbaserad crowdfunding

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Nya företag är viktigt för svensk ekonomi. De bidrar till bland annat sysselsättning, innovationer och välfärd. Sverige har idag ett lågt nyföretagande i jämförelse med andra EU-länder och en av orsakerna till detta är svårigheten för dessa företag att attrahera externt kapital. Det finansiella gapet illustrerar denna problematik genom en utbudssida (finansiärer) och en efterfrågesida (företag), där ett gap uppstår då utbudet understiger efterfrågan på kapital. Syftet med denna studie är att studera en alternativ finansieringsform som sker via internet, för att sedan undersöka hur denna finansieringsform kan påverka det finansiella gapet. Denna finansieringsform kallas crowdfunding och går ut på att kapital samlas in från allmänheten. En skillnad mot traditionell finansiering är att crowdfunding går ut på att attrahera en stor publik, istället för att förlita sig på en eller en relativt liten grupp av investerare. För att studera crowdfunding har intervjuer gjorts med företaget Prioleva samt bidragsgivare till det studerade företaget. Prioleva hade i likhet med många andra nya och små företag problem med finansiering och i ett försök att lösa detta valde de att testa belöningsbaserad crowdfunding. Försöket genomfördes med ett lyckat resultat då de lyckades samla in tillräckligt mycket kapital från bidragsgivarna för att kunna starta upp sitt projekt. En litteraturgenomgång över tidigare forskning om crowdfunding gjordes för att få en djupare förståelse för ämnet. Vidare studerades teorier kring finansiering och de kapitalproblem som nya och små företag kan uppleva. Utifrån dessa teorier och insamlad data påvisar denna studie att belöningsbaserad crowdfunding har potential att minska det finansiella gapet genom att riskerna reduceras och sprids ut på fler personer. Det behövs dock mer kunskap om fenomenet för att företagare ska våga testa den nya finansieringsformen. I denna studie har det även visat sig vara av stor vikt att projektet berör och engagerar för att få människor att bidra med pengar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)