Uppkomsten av strukturella förändringar vid implementering av e-handel : en analys av strukturförändringar inom SME

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: De senaste åren har den internetbaserade försäljningen ökat i Sverige. För företag inom detaljhandeln innebär den geografiska begränsningen ett hinder för fortsatt tillväxt. E-handel möjliggör tillgänglighet till en större marknad, vilket framförallt gynnar mindre företag. Studiens avsikt är att undersöka om e-handeln har bidragit till strukturella förändringar inom två mindre företag. Totalt har två anställda från två företag i Uppsala- Stockholmsområdet bidragit med empiriskt material. Dessa verkar inom detaljhandelsbranschen med skoförsäljning, på en lokal marknad och genom e-handel. Analysen koncentreras kring SME (små och medelstora företag), då deras bristfälliga resurser i större utsträckning kan medföra behov som inte kan uppfyllas. Metoden som används i undersökningen är en kvalitativ intervju bestående av frågor som baserats på relaterad organisationsteori. Intervjuerna innehöll öppna frågor som kompletterades med följdfrågor. Intervjuobjektens svar analyserades med hjälp av teori inom områdena marknadsföring och organisationsteori. Resultaten från den empiriska undersökningen påvisar en korrelation mellan implementeringen av e-handel och strukturella förändringar. Sambandet klargjordes ytterligare genom de empiriska resultaten som påvisade att en ökad personalstyrka, tillkomna arbetsuppgifter och klara arbetsbeskrivningar, leder till ett större behov av strukturell anpassning. Koordinering, förmedling av rutiner och kommunikation har även ett starkt samband med uppkomna strukturella förändringar. Undersökningen karaktäriseras av ett flertal avgränsningar och en definierad omfattning. Det faktum att studien har genomförts under en kort tidsperiod, samt att fallföretagen är verksamma i en unik kontext, leder till att eventuella generaliseringar bör genomföras med största försiktighet. Studiens resultat samt implikationer kan dock användas i ett större perspektiv, exempelvis då SMEs planerar att etablera en e-handel och vid ytterligare akademisk forskning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)