Påverkan av e-handelns framtida utveckling på pappersförpackningsbranschen

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: Syftet med denna studie har varit att analysera förpackningsbehoven hos olika e-handelsföretag som säljer varor till konsumenter. En ökning av den direkta distributionen av varor till konsumenter är av allmänt intresse på grund av dess inverkan på distributionskedjorna. Eftersom varor kommer att levereras som styckegods direkt till slukund istället för i stora volymer till en grossist kommer förpackningarna att behöva utvecklas. För det första kommer distributionen av varor via e-handeln att öka behovet av förpackningsmaterial eftersom varje enskild produkt behöver förpackas vid transport till slutkund. För det andra kommer nya typer av högkvalitativa förpackningar, som är skräddarsydda för att passa enskilda produkter, att behövas. Följaktligen, belyser denna studie förpackningsbehovet hos olika e-handelsföretag som säljer varor direkt till svenska konsumenter. Sverige har en av de högsta siffrorna för internethandel i Europa, 74% av vuxna i åldrarna 16-74 hade någon gång under år 2012 handlat produkter online. Den totala omsättningen för den svenska e-handel uppgick år 2012 till 31,6 miljarder kronor, vilket går att jämföra med 17,7 miljarder kronor år 2007. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med tio e-handelsföretag som distribuerar hemelektronik, kläder och skor direkt till slutkonsumenter. Resultaten presenteras med avseende på viktiga förpacknings- och leverantörsegenskaper. De förpackningsegenskaper som enligt studien värdesätts mest är hållbarhet, prisvärdhet, funktionalitet, flexibilitet och produktanpassning. Dessa egenskaper är viktiga eftersom företagen distribuerar många olika typer av varor samtidigt som förpackningarna många gånger påverkar konsumenternas helhetsintryck av köpet samt kan fungera som en kanal för marknadsföring. E-handelsföretagen anser att attraktiva egenskaper hos en förpackningsleverantör kännetecknas av att de är innovativa, goda samarbetspartners, har viljan att utvecklas tillsammans med sina kunder och är serviceinriktade. Utifrån studiens resultat går det att konstatera att e-handelns kraftiga tillväxt, visar att karakteriseringen av förpackningar som en mogen bransch inte är särskilt användbar. Studien är genomförd i samarbete med DS Smith Packaging, en ledande leverantör av förpackningar. Studien har utifrån resultatet givit förslag på hur DS Smith Packaging kan möta sina kunders framtida förpackningsbehov. DS Smith Packaging ska försöka bygga ett förtroende till sina kunder genom att erbjuda innovativa förpacknings- och servicerbjudanden. Förutom säljare som är bra på att skapa långvariga relationer, är det viktigt att involvera sina ingenjörer och designers i kundrelationerna. Detta för att försöka utveckla en utökad förståelse för varje enskild kunds specifika behov och distributionsprocesser. Genom en sådan process kan lämpliga affärer och erbjudanden utvecklas som är av ömsesidig affärsnytta för både e-handelskunderna och DS Smith Packaging som förpackningsleverantör.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)