Relationsskapande möten : vad skogsägare förväntar sig i möten med virkesköpare

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Med högre efterfrågan på skogsråvara ökar konkurrensen på inom skogsbranschen. Svenska skogsbolag är beroende av privata skogsägare för att kunna tillgodose tillräcklig mängd råvara till sina industrier. Skogsbolag som avser öka andelen lokala köp strävar därför efter att bli mer framgångsrika i möten mellan virkesköpare och skogsägare för att kunna skapa långvariga affärsrelationer. Studien syftade till att ta reda på vad privata skogsägare förväntar sig i möten med en virkesköpare. Baserat på resultatet gjordes en utvärdering av vilka rutiner virkesköpare hos skogsbolag bör arbeta efter för att möta förväntan, samt vilket verksamhetsstöd som organisationer behöver tillhandahålla. Studien visade att skogsägare önskar känna sig trygga och sedda i möten med virkesköpare, samt att det första mötet mellan parterna är avgörande för om ett förtroende och en långvarig relation kan utvecklas. Virkesköparen representerar organisationen och relationen till denne värderas högre än organisationen. Studien visade att gott bemötande från virkesköparen ansågs vara en förutsättning, tillsammans med personkemin, för att kunna utveckla ett samarbete med organisationen. Virkesköparen behöver visa intresse för skogsägaren, vara lyhörd för dennes mål, önskemål och behov. Vidare behöver tjänsteleveransen hålla hög kvalitet och utföras enligt avtal och överenskommelse för att uppfylla skogsägares önskemål. Om olägenheter skulle uppstå är det av största vikt att organisationen justerar dessa. Organisationen bör tillhandahålla stöd och rutiner som underlättar virkesköparens arbete i mötet med skogsägaren, för att säkerställa att denne har den information som behövs för att möta förväntan samt att alla skogsägare får ett likvärdigt bemötande. Vidare bidrar verksamhetsstöd till en kontinuitet som efterfrågas av skogsägare. Detta kan bidra till för förhöjd tjänstekvalitet och nöjdare skogsägare som i sin tur kommer välja ett fortsatt samarbete med organisationen och även sprida ett gott rykte.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)