Hållbar samhällsbyggnad inom bygg- och anläggningsbranschen : en fallstudie av varumärket Bjerking AB

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Hållbarhetsfrågor får allt större fokus i samhället. I takt med ökad medvetenhet och högre efterfrågan har aspekter som rör hållbarhet blivit allt viktigare för många företag. Idag arbetar många företag med någon form av hållbarhetsarbete. I bygg- och anläggningsbranschen är hållbarhetsfrågan aktuell och allt mer resurser läggs på arbetet med hållbarhet. Ett segment av denna bransch utgörs av teknik-konsultföretag. Dessa företag har stor möjlighet att påverka hållbarhetsarbetet i branschen eftersom de är aktiva i det inledande skedet av olika byggprojekt och har möjlighet att utforma hållbara lösningar. Inom området för marknadsföring har det blivit allt mer populärt att marknadsföra hela företagets varumärke, istället för enskilda produkter. Detta fenomen kallas för företagsinriktad marknadsföring, corporate branding. Tidigare forskning visar hur ett starkt varumärke leda till konkurrensfördelar. Att försöka implementera hållbarhet till en integrerad del av företagets varumärke är också en trend som växer. För att lyckas med det måste hållbarhet bli en del av företagets identitet, alltså en del av företaget kärnverksamhet. Dessutom måste hållbarhetsarbetet kommuniceras till företagets intressenter för att skapa ett varumärke som uppfattas som hållbart. I denna uppsats genomförs en fallstudie på teknik-konsultföretaget Bjerking AB som är ett teknikkonsultföretaget verksamma inom bygg- och anläggningsbranschen. Syftet med arbetet är att utifrån ett marknadsföringsperspektiv förklara hur ett företag arbetar för att bidra till hållbar samhällsbyggnad samt hur det kan påverka varumärket. Vidare undersöks hur hållbarhetsarbete kan användas för att bli en del företagets varumärke och generera fördelar, både för företaget och för hållbar samhällsutveckling. För att undersöka detta används teorier som rör corporate branding, hållbarhet, intressenter och kommunikation. Under arbetet har empiri samlats in genom semi-strukturerade intervjuer med två hållbarhetsansvariga på fallstudieföretaget samt en medarbetare på avdelningen för tjänsteområdet konstruktion. Det insamlade materialet har sedan bearbetats och ordnats utifrån kategorier. Därefter diskuteras empirin utifrån den teori som presenteras i arbetet. Resultatet av studien visar att fallstudieföretaget har möjlighet att bidra till en hållbar samhällsbyggnad. Detta genom att hållbarhet är en prioriterad fråga på företaget, samt att hållbara lösningar är en del av företagets kärnverksamhet. Företaget har även möjlighet att skapa ett varumärke där hållbarhet är en integrerad del. För att uppnå detta behöver kommunikationen av hållbarhetsarbetet bli bättre för att skapa en bild av Bjerking AB som ett hållbart företag. En stor del av denna kommunikation sker genom medarbetarna i direkt dialog med företagets kunder. Därför behöver företagets medarbetare bli mer medvetna om att det arbete de utför kan klassas som hållbart och förmedla det.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)