Biobaserat mervärde i förpackningsindustrin

University essay from SLU/Dept. of Forest Products

Abstract: I takt med att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna har företag börjat intressera sig för att använda biobaserade material och produkter eftersom dessa anses mer miljövänliga och medför lägre utsläpp av växthusgaser. Det övergripande syftet med studien är att undersöka det biobaserade mervärdet hos biobaserade förpackningar och förpackningsmaterial. Utöver det övergripande syftet undersöks även eventuella konkurrensfördelar med biobaserade alternativ, betalningsviljan och möjligheten att erhålla gröna prispremier för biobaserade material och produkter, trender för biobaserade material och produkter, incitament för att byta till biobaserade alternativ samt hur biobaserade material och produkter marknadsförs. För att uppnå syftet har sex kvalitativa intervjuer genomförts med fyra representanter från företag som tillverkar livsmedelsförpackningar och två representanter från företag som använder livsmedelsförpackningar i sin verksamhet. Studien visar att det finns mervärde kopplade till biobaserade material och produkter som inte finns hos motsvarande petroleumbaserade material och produkter. Miljövänligheten hos de biobaserade materialen och produkterna samt möjligheten att marknadsföra denna skapar mervärde. Möjligheten att få mer betalat för ett biobaserat alternativ kan dock ses som begränsad men undantag förekommer. Intresset för att ersätta petroleumbaserade material och produkter med biobaserade alternativ ökar och det är biobaserade standardplaster som beskrivs som det mest intressant alternativet. Marknadsföringsmässigt förekommer inga större skillnader för biobaserade alternativ annat än de framställs som mer miljövänliga.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)