Franchisestrategi för producenter av cirkulära odlingssystem : en studie av Johannas Stadsodlingar

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: På grund av den utveckling som ses i samhället idag med krav från konsumenter om spårbarhet från leverantörer och kunna konsumera med gott samvete (så) ställs det höga krav på dagens livsmedelsproduktion. Denna höjda medvetenhet har lett till ett ökat intresse för hållbara odlingssystem såsom cirkulär odling. Ett av dessa företag som utforskar möjligheterna för ett sådant odlingssystem och försäljningen därav är det nyuppstartade företaget Johannas Stadsodlingar. Under uppstarten av många innovativa företag uppnår dessa inte lönsamhet förrän de nått en viss storlek. En sektor med sådana företag är de företag som utnyttjar en modern och hållbar livsmedelsproduktion som cirkulär odling där alla insatsvaror utnyttjas på ett optimalt sätt. Ett av dessa företag inom denna sektor är Johannas Stadsodlingar som har som vision att expandera för att uppnå god lönsamhet genom skalfördelar. En expansionsstrategi som detta företag har haft som alternativ är expansion via franchising och detta är bakgrunden till den här studiens uppkomst. Johannas Stadsodlingar har under dess uppstartsfas lyckats binda intressenter till sin verksamhet, såsom leverantörer och konsumenter. Med många egenutvecklade lösningar så har de även fördelar på marknaden som kan användas till dess fördel och därmed agera som incitament för framtida franchisetagare att ingå i franchisen. Syftet för denna studie är att ge teoretiska förklaringar om hur väl anpassat cirkulära odlingssystem och försäljning av sådana system kan vara för utveckling av franchisingkoncept. Det resultat som studien påvisar är en “dissekering”, som Lazarevic från franchisearkitekt förklarar det, av ett företag och dess franchisekoncept som då senare ska vidareutvecklas. Detta ska då hjälpa företag att se vad de har för styrkor och hur väl dessa styrkor är anpassade för franchising och om det finns någon utvecklingspotential i andra delar av företag som kan anpassas till att bli en styrka. Vida re i resultatet redogörs det även för hur olika franchiseupplägg och franchisemodeller kan utnyttjas och hur väl anpassade de är för Johannas Stadsodlingar som exempel. Detta arbete kan agera som en mall för framtida franchiseskapare inom cirkulära odlingssystem men framförallt för företag som Johannas Stadsodlingar som har som mål att sälja de tekniska lösningarna och odlingssystemen för framtida användare av cirkulära odlingssystem. Nystartade företag i en relativt outforskad affärssektor har affärsfördelar på grund av deras egenutvecklade och patenterade lösningar som kan agera maktfördelar och incitament för framtida franchisetagare.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)