Etablering och slitage gällande träd på skolgårdar i urban miljö

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Skolgården är en plats som de allra flesta kan relatera till. Förhoppningen är att du som barn har minnen från en grön skolgård full av vegetativa rum att utforska, träd att klättra i och gräsmattor att leka på. Slitaget på skolgårdarna är högt, skötseln är ofta låg och bristen på möjlighet till god etablering på grund av det höga slitaget är några av anledningarna till avsaknaden av prunkande gårdar. För att bevara grönskan och få växtligheten att etableras väl krävs en hel del arbete både före och efter nyanläggning. Framförallt krävs kunskap och planering. Tanken är att det här arbetet ska förtydliga olika typer av slitage som försvagar träd på skolgårdar. Vi vill också förtydliga vad en god etablering innebär och att den kan vara viktig för att träden ska klara ett högt slitage. I syfte att ta reda på vad som ligger till grund för en god etablering har vi genomfört en inventering. Litteraturstudien som vi har utfört ger stöd åt våra slutsatser.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)