Produktiva städer : en begreppsundersökning med gestaltning i samband med Europan 15

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Det pågår en mängd stadsförnyelseprojekt runt om i Europa där visionen beskrivs med begrepp såsom “hållbara”, “blandade” och “produktiva”. Flera av projekten deltar i arkitekturtävlingar för att få in kreativa och innovativa förslag till utveckling. En återkommande arkitekttävling är Europan som i år innefattar 47 tävlingsområden i Europa och går under temat “Productive cities”. Målet med detta arbete har varit att göra en förstudie av begreppet “produktiva städer” för att sedan tillämpa det i ett gestaltningsförslag i årets Europan. Vi har undersökt begreppets betydelse ur en nutida stadsplaneringskontext och hur landskapsarkitektur kan bidra till “produktiva städer”. Arbetet har genomförts med hjälp av en litteraturstudie, fallstudier och en designstudie för att undersöka begreppet. Vi har under arbetets gång ifrågasatt och försökt förstå vad en produktiv stad egentligen innebär och hur det skiljer sig från exempelvis begreppet en blandad stad. Vi har inte hittat en tydlig definition av begreppet “produktiva städer” och har därför utifrån vår egen tolkning identifierat de faktorer vi tror att landskapsarkitekter kan använda för att främja städers produktivitet. Faktorer vi fokuserade på i designstudien var exempelvis: avstånd mellan boende och verksamheter, mångfald, medborgardeltagande, flexibla platser och främjande av möten mellan människor. Designstudien fokuserar på Uddevallas tävlingsområde där vi utformat ett gestaltningsförslag. Målet med gestaltningen har varit att utveckla platsen och undersöka huruvida tillämpningen av begreppet “produktiva städer” kan bidra till att lösa utmaningar som finns i området idag. Förslaget resulterade i en lokal försörjning av vegetation för Uddevalla genom medborgardeltagande och en vidareutveckling av befintliga initiativ på platsen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)