Länken mellan plåga och lycka : En kvalitativ studie om sex kvinnliga barnmorskors upplevelser av mening och meningsfullhet i arbete

University essay from Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Abstract: Lönearbete utgör en väsentlig del av de flesta människors liv. Därför är det viktigt för individen och samhället att det finns mening med arbetet, och att det upplevs som meningsfullt. Barnmorskor tillhör en yrkeskategori som upplever sitt arbete som meningsfullt. Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka vad sex kvinnliga barnmorskor upplever som meningen med sitt arbete ur ett individ- och samhällsperspektiv samt vad de upplever som meningsfullt i arbetet. Genom en fenomenologisk metod framställdes essensen från barnmorskornas upplevelser. Med begreppet Mening i studien avses syftet eller värdet med arbetet och begreppet meningsfull betyder att arbetet har en djupare innebörd. Den teoretiska och begreppsliga referensramen bygger på tre övergripande meningar med arbetet, att arbeta för: 1) Ekonomiska resurser. 2) Sociala behov och självförverkligande. 3) Andra människors behov. Resultatet av studien visar att ur ett individperspektiv upplevde barnmorskorna att meningen med arbetet var att det var omväxlande, vilket innefattar variation i arbetstempo och möten med olika kollegor och patienter. Meningen med arbete ur ett samhällsperspektiv var att skapa positiva upplevelser, som handlar om ett gott bemötande av patienter, vilket skapar positiva bilder i samhället av vården och att få barn. Upplevelser av meningsfullhet består av att det finns ett behov av barnmorskornas kompetens, och att de är involverade i andra människors unika händelse i livet. Barnmorskorna värdesätter att arbeta för andra människor och samhällets nytta, vilket gör att de intar en altruistisk attityd till arbetet. Barnmorskorna arbetar nära livet självt och med sin kompetens gör de viktig skillnad i människors liv, något som bidrar till upplevelsen av ett meningsfullt arbete.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)