Mervärdesmärkning av nöt- och lammkött : en systematisk undersökning av mervärdesmärkt kött

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Svenska nöt - och lammköttsproducenter har länge varit pressade av det utländska köttet som idag har 50 % av marknaden. För att förbättra dessa siffror har LRF tagit fram en livsmedelsstrategi med målet att växa med en procent om året till skillnad från två procent minskning som varit fallet de senaste åren. Problemet idag är att LRF inte har tillräcklig kunskap om vilka mervärden som finns representerade i butik samt hur man ska utnyttja dem som finns på bästa sätt. Denna uppsats ska söka svar på vilka mervärden som idag finns i butik samt i vilken utsträckning de förekommer. Med hjälp av forskningsfrågorna: Vilka detaljer av nöt och lamm säljs det mest av i butikerna? Hur är dessa detaljer märkta med mervärdesinformation? Vad har mervärdesmärkningen för samband med priset på varan? För att öka förståelsen för vad begreppet mervärde står för inleds litteraturstudien med en genomgång av detta samt LRFs egna modell för mervärde. I LRFs livsmedelsstrategi har de tagit fram ”Äkthets modellen” som är uppdelad i två huvuddelar: inneboende mervärden och omgivande faktorer. Inneboende mervärden utgörs av direkt produktionsrelaterade faktorer som bonden har stor kontroll över. Omgivande faktorerna används för att stödja de inneboende mervärdena men kan inte ersätta en produkts inneboende mervärden. Exempelvis Ursprung, Produktionsmetod och Kvalité. För att söka svar på forskningsfrågorna har 32 observationer gjorts i dagligvarubutiker i Skåne och Falköping. Resultaten av undersökningen är omfattande och presenteras i form av tabeller och figurer samt statistiska analyser. Undersökningen visar att viss mervärdesmärkning bidrar till ökat pris av enskilda köttdetaljer. Tydligt är att Ekologiskt, SvensktKött, Närodlat, Hängmörat, samt ursprungslandets flagg är mervärdesmärkningar som ökar priset på nöt - och lammkött i butik.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)