Företagaren på landsbygden : en kvinna!

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Entreprenörskap och företagande ses som en viktig komponent för att utveckla det svenska näringslivet. I Sverige drivs fler företag av män än av kvinnor och kvinnor står för bara en tredjedel av alla nystartade företag. Därför avsätter regeringen medel för att främja kvinnors företagande. I den här studien fokuserar jag på kvinnor som driver företag på landsbygden inom den gröna näringen. Studien bygger på tio intervjuer som ska hjälpa mig att svara på varför kvinnorna har valt att bli egenföretagare, hur de ser på sig själva och andra i rollen som företagare/entreprenör. Jag vill även ta reda på vad företagarna anser om satsningarna på företagande kvinnor och hur de generellt ser på utbildning kring företagande. Genom att lyfta fram och jämföra informanternas svar med forskning kring entreprenörskap och genus vill jag ge en bild av kvinnornas verklighet. Att integrera genusteori med forskning inom entreprenörskap görs allt mer. Genusteori lyfter fram skillnader mellan män och kvinnor och hjälper oss att se mönster i vår livsvärld. Entreprenörskapsforskning får kritik från vissa håll för att i för hög grad bygga på vita, medelålders västerländska män. Därför är det viktigt att kombinera entreprenörskapsteori med genusteori. Det visar sig att kvinnorna har flera olika motiv och orsaker till att de startat sina företag. Den största fördelen som de tar upp är möjligheten att kunna planera och styra sin egen tid. Mycket av det kvinnorna säger stämmer överrens med det forskningen pekar på. Forskning visar att tidigare erfarenheter, familjebakgrund, förändrade livssituationer och stöd från omgivningen är viktiga komponenter för att våga ta steget att bli företagare. Vilken roll kvinnorna tillskriver sig själva varierar, några ser sig som entreprenörer, andra som företagare och en del känner sig som en mix. Jag undrar om vi behöver skilja på begreppen. Kvinnornas svar visar att det ena inte behöver utesluta det andra. Individen kan ha egenskaper som gör att hen känner sig mer som den ena kategorin än den andra även om de har egenskaper som passar in i båda kategorierna. Kvinnorna tycker det är bra att det görs satsningar på företagande kvinnor men de säger sig själva hellre delta i utbildningar där det är grupper med både män och kvinnor. Samtidigt visar en samanställning från en annan utbildning för bara kvinnor att deltagarna där föredragit att det bara varit kvinnliga deltagare och att det var en förutsättning för dem att delta. Den anledningen informanterna främst nämner som motiv till blandade grupper är att de tror det blir mer fokus på lönsamhet och ekonomi med män i gruppen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)