Skolgårdskvalitet som kommunal fråga : en intervjustudie med företrädare inom kommunal barn- och utbildningsförvaltning

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: I föreliggande studie undersöks på vilka sätt skolgårdar fyller för funktion ur ett verksamhetsperspektiv och dess utvecklingsmöjligheter. Intervjupersonerna är kommunala företrädare inom förvaltningen barn- och utbildning i en norrländsk kommun. Deras åsikter och tankar framkom genom den semistrukturerade, öppna intervjuformen vilket även visade på beslutsvägar och organisatoriska tillvägagångssätt inom förvaltningen. Bakgrunden ger en bild över miljöpsykologiskforskning och aktuella samhällsrapporter som appliceras på områden och fenomen som respondenterna valde att behandla som viktiga. Resultatet visar att de behov och funktioner som en skolgård ska erbjuda var bristfälliga i kommunen och att skolgårdsupprustning ofta blev en åsidosatt fråga i planeringar, både vid nybyggnationer och upprustningar. Utformningen av kommunens skolgårdar svarade således inte upp mot respondenternas uppfattningar om hur en bra skolgård bör vara trots att förutsättningarna egentligen var goda. Tydligare regelverk med beskrivningar av en lägsta nivå samt vilka funktioner som ska finnas på en skolgård efterlystes samt att förvaltningen barn- och utbildning behövde ligga i framkant av utvecklingen. Utemiljön sågs som en viktig plats för återhämtning, fysisk aktivitet, social gemenskap och träning samt nödvändig för individens allmänna välbefinnande. Den skulle locka barn- och ungdomar till att vilja gå ut och den gröna utformningen behövde uppmärksammas mer. I studiens sista del diskuteras respondenternas tankar och på vilket sätt kunskap och evidens om utemiljöers effekter skapar möjligheter för lek, lärande och hälsa i en framåtsyftande mening.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)