Sann vänskap är ljudet mellan människor

University essay from Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Abstract: Problem/forskningsfråga: Hur försöker svenska podcasts skapa trovärdighet till sina lyssnare samtidigt som de marknadsför produkter och företag? och Hur tar unga lyssnare emot reklam i podcasts utifrån ett förtroendeperspektiv? Syfte: Studiens syfte är att utifrån kvalitativ metod skapa förståelse för hur annonsering i digitala kanaler påverkar podcasts trovärdighet. Den växande digitala kanalen podcast ska användas som verktyg för undersökningen. Teoretiska perspektiv: Den modell vilken appliceras i syfte att undersöka denna studies frågeställning är Source Credibility Model, SCM. Modellen används för att förstå källan till trovärdighet och bygger på fyra underkategorier: expertis, förtroende, attraktivitet och likhet. Metod: För att uppfylla svaret på forskningsfrågan har 20 kvalitativa intervjuer genomförts med lyssnare till podcasts. Vidare har intervjuerna analyserats genom teorin i syfte att besvara forskningsfrågan genom en deduktiv ansats. Empiriskt resultat: Fynd framförs och analyseras gällande vad lyssnare anser vara viktigt som källa till trovärdighet utifrån de olika kategorierna i teorin. Detta följs av en diskussion vilken sammanfattar och framför lyssnares tankar kring hur podcasts försöker skapa trovärdighet och hur detta tas emot av lyssnarna. Slutsats: Utifrån lyssnarens perspektiv framförs först hur olika podcasts bör framföra reklamen utifrån typen av podcast. Därefter framförs vilken typ av podcast företag bör annonsera i utifrån dess produkt och målgrupp.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)