Prioriterad cykeltrafik : en undersökning om cykelplanering i centrala trafikkorsningar

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Bilens tidigare dominerande plats i trafikplaneringen är idag inte lika självklar. Forskning visar att användningen av fossila bränslen får förödande konsekvenser för miljön. Avgaser och partiklar förstör luften, bullret från bilar tar över stadsrummet och bilvägar är barriärer för gående och cyklister. Trots insikter om biltrafikens negativa följder väljer många bilen vid kortare sträckor. För att minska bilåkandet behöver vi förbättra användningen av hållbara alternativ. Cykeln är ett mer hållbart färdmedel än bilen, men för att cykeln ska bli ett självklart alternativ måste cykelnätverket prioriteras. Den största konfliktzonen för cyklister är trafikkorsningar. Trafikkorsningar är ofta nödvändiga men genom en bra planering kan de flesta konflikter undvikas. Syftet med uppsatsen är att undersöka med vilka metoder och principer en trafikkorsning för gång-, cykel-, bil- och busstrafik kan planeras med prioriterad cykeltrafik. I uppsatsen presenteras de vanligaste korsningslösningarna med prioriterad cykeltrafik som används inom EU. Undersökningens resultat appliceras därefter på den befintliga korsningen mellan Kungsgatan och Vaksalagatan i centrala Uppsala, med förslag på hur denna kan omgestaltas med cyklisterna i fokus. För denna plats visar sig en trafiklösning med trafikljus, separata cykelbanor och cykelboxar längst fram i korsningen vara en möjlighet. Gestaltningsförslaget exemplifieras med två illustrationsplaner och diskuteras utifrån den konkreta platsens förutsättningar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)