Förskolor på tak : en studie om barns plats i den täta staden

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Trots omfattande forskning kring vikten av goda utemiljöer för barn har flera kommuner börjat aktualisera takgårdar som lösning för förskolemiljöer till följd av den rådande platsbristen i städer. Samtidigt verkar det finnas ett glapp i forskningen kring hur väl dessa utemiljöer fungerar för barnen. Uppsatsens syfte har varit att förstå och sprida kunskap om barns utemiljöer på tak och vidare att förstå möjligheter och hinder med att placera barns utemiljöer på tak. Detta har gjorts genom att studera takgården Molnet genom ett barnperspektiv. I uppsatsen har vidare en litteraturstudie och en exempelstudie genomförts. Inom exempelstudien har flera insamlingstekniker använts där studiens största empiriska material utgörs av en intervjustudie. Inom exempelstudien har även en dokumentstudie och ett platsbesök genomförts. Till hjälp för att analysera takgården har Malmö stads analysverktyg lekvärdesfaktor använts. Det kan utifrån studiens resultat konstateras att flera aspekter som forskning visar på är viktiga beståndsdelar i barns utemiljöer är svåra att genomföra på tak och att de positiva aspekterna kopplade till takförskolor är nyttor som inte rör barn specifikt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)