How to create a logotype based on core values - A study of how craft companies can visually strengthen their brand identity

University essay from Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska högskolan; Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: DIY- “Do it Yourself”är en ny trend som går ifrån konsumtionssamhället för att istället värna om det genuina hantverket. Få studier har presenterat hur en visuell varumärkesidentitet bör utformas för att förtydliga dessa typer av verksamheter. Rapporten syftar till att undersöka hur en logotyp kan utformas för ett Hantverksföretag utifrån verksamhetens kärnvärden, för att skapa önskvärda associationer och därmed stärka varumärkets identitet. Under studien har arbetet genomförts utifrån ett “case-företag” vid namn Hantverksgården. Genom företagets kärnvärden, genuint, lantligt och idylliskt har rapporten undersökt hur en logotyp bör utformas för att reflektera verksamheten. Genom att identifiera verksamheten och söka inspiration utifrån kärnvärdena togs två logotyper fram. För att besvara syftet värderades vardera logotyp med åtta respondenter. Logotyperna undersöktes utifrån sex kriterier minnesvärd, meningsfull, älskvärd, originalitet, skalbarhet/mångsidighet/överförbarhet och utförande. Studiens visade genom att framhäva verksamhetens ursprung skapades associationer till begreppet genuint. Kärnvärdet lantligt reflekterades genom avbildade objekt kopplade till verksamheten. Genom dekorativa illustrationer kunde logotypen uppfattas som idyllisk. Kriterierna älskvärd och meningsfull visades vara de viktigaste kriterierna för att uppfylla önskvärda associationer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)