Trädgårdsparken : Kristinehovsparken. Förslag till parkupprustning av en kulturhistorisk miljö i Stockholms innerstad

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I arbetet som landskapsarkitekt finns det både stora möjligheter och utmaningar då man arbetar med att förvalta de miljöer som tidigare generationer skapat och samtidigt skapa nya, hållbara och rekreativa miljöer som ska kunna nyttjas av oss som lever nu och av många generationer framöver. En utmaning med förvaltningen av det gröna kulturarvet ligger i att kunna bevara men samtidigt utveckla och anpassa kulturmiljön till samhällets rådande behov av funktionalitet och tillgänglighet. Detta examensarbete syftar till att undersöka hur en upprustning av en park med kulturhistoriska värden kan genomföras där både historiska värden och dagens behov av en mångfunktionell och tillgänglig kvarterspark tas tillvara. I detta arbete presenteras ett förslag på upprustning av kvartersparken Kristinehovsparken som ligger på Södermalm i Stockholm. Parken är sliten och Södermalms stadsdelsförvaltning planerar för en upprustning. Planerad förtätning i närområdet kommer generera ett ökat behov av en välfungerande kvarterspark. I parken ligger en malmgård från 1790-talet och till malmgården hörde tidigare en stor trädgård som idag till största delen är bebyggd. Arbetets litteratur- och kartstudier redovisar information om malmgårdar, om Kristinehovsparkens historia och hur parken har utvecklats fram till idag. Därefter presenteras en inventering och en analys av parken med avseende på sociala och ekologiska aspekter samt en kulturhistorisk bedömning av parkens kulturhistoriska värden. En intervjustudie presenteras där Södermalms stadsdelsförvaltning samt Kristinehovs Malmgård ekonomisk förening intervjuats med avseende på deras tankar kring utvecklingen av parken, dess funktioner, historia och framtid. Slutligen presenteras en illustrationsplan som visar förslag till en platsspecifik gestaltning av parken.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)