Light Weight Suspension System for KTH Research Concept Vehicle : DESIGN AND CONSTRUCTION OF A COMPOSITE SUSPENSION SYSTEM WITH FOCUS ON APPLICATION IN KTH RESEARCH CONCEPT VEHICLE WITH ANALYSIS OF FUTURE SOLUTIONS SUITABLE FOR THE AUTOMOTIVE INDUSTRY.

University essay from KTH/Lättkonstruktioner

Author: Wilhelm Johannisson; [2017]

Keywords: ;

Abstract: I detta projekt undersöks konstruktionen av en transversell bladfjäder föranvändning i en bil, byggd i kompositmaterial. En transversell bladfjäder är en annanlösning för att implementera det som traditionellt är spiralfjäder i bilenhjulupphängning. Istället används en fjäder som fungerar genom balkböjning. Detfinns sedan tidigare flera olika lösningar på hur sen sådan bladfjäder kan fungera,däribland lösningar där bladfjädern sträcker sig från sida till sida på bilden ochdärmed kallas transversell bladfjäder. Denna lösningen har även den extraegenskapen att bladfjädern fungerar som en krängningshämmare för bilen.Den transversella bladfjädern konstrueras för en forskningsbil på Kungliga TekniskaHögskolan (KTH). Denna bil är ett konceptfordon konstruerat för att efterlikna enliten stadsbil och väger ca. 600

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)