Övergångar : att göra gränser till möten i det urbana landskapet

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: I det urbana landskapet finns många övergångar mellan fysiska objekt som kan skapa gränser. Exempel på dessa skulle kunna vara att vattnet i en kanal är skilt från promenadstråket som ligger flera meter högre upp, den vackra planteringen får beskådas från gatan men erbjuder ingen plats eller möjlighet att vistas i, en park avgränsas tvärt från en trafikerad bilväg med ett stort staket eller en klippt häck. I arbetet undersöks hur det går att tillämpa idéer om övergångar mellan olika fysiska miljöer för att skapa en helhet i gestaltningen som knyter samman och tar vara på dessa övergångar som en potential. På vilket sätt går det att ta vara på övergångarna mellan olika miljöer i det urbana landskapet så att gränser blir till möten som uppskattas av människor och djur? Genom att analysera omständigheterna kring utformningen av en framtida park i Varvsstaden i Malmö som ligger i gränslandet mellan havet och det förtätade urbana landskapet samt med hjälp av fältstudier och en litteraturstudie kring gränser och övergångar i landskapet har gestaltningsförslaget Kajparken utformats. Begrepp som ekoton, tröskelrum, hybridlandskap och nisch har tillämpats i arbetet med gestaltningsförslaget och bedömts som värdefulla att bära med sig i fortsatt arbete. Arbetet har även resulterat i ett konstaterande att gränser aktivt behöver gestaltas och att det finns potential i att arbeta med dessa för att skapa en sammanhängande helhet i ett gestaltningsarbete. Vidare så har ämnet visat sig vara delvis subjektivt. Vad är det som gör att en plats hänger ihop och formar en helhet som är större än delarna? Övergångar är ett stort ämne utan tydliga gränser och möjligtvis är det så centralt för landskapsarkitekturen att det är svårt att separera och göra till sin egen gestaltningskategori

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)